colorgeo.com

Disaster and Earth Science

In comparison to Dhaka airport, Istambul airport is one of the largest airports in the World. Istambul airport, International Airport is the second largest airport in the World. The sculpture of the great Warrior Alexander the Great is established inside.

What are the facilities of Istambul airport in comparison to Dhaka airport/ Shahjalal international airport?

The istambul airport is highly decorated and includes the world’s recent Technology in comparison to Dhaka airport. The security of the airport is very good.  The beauty inside the airport is marvelous. The duty shop, Express elevator, and many more facilities, the charging point everywhere, and free internet you can get inside the International Airport.  From Dhaka, Hazrat Shahjalal International Airport to Istambul airport took 10 hours long flight was really very nice. The beauty of the Istambul airport will kill you. The people are very good, the drinking water from the bath toilet you can drink even. There are many water taps to drink water.  The Istambul airport is extremely fascinating.  to travel to any European country from Bangladesh. The recent Technology and recent facilities in the airport all the passengers can get. There are many concourses in airport a b c d e f g  will indicate accordingly. I love the Istambul airport.

Istambul airport
Istanbul airport

What are the facilities at Dhaka Airport or Shahjalal international airport?

Dhaka Airport or Shahjalal international airport is located in Kurmitola in the world of one of the mega-city, Dhaka city. The Dhaka Airport or Shahjalal international airport is a growing airport and the largest air port in Bangladesh. The Dhaka Airport is very crowded because of the huge population in Dhaka city. People all over the country use this airport to go abroad. The weather around the Dhaka Airport is very polluted and very hot not suitable for the people. When you come out from the air conditioned room inside the Dhaka Airport, you will feel the uncomfortable and bad smell of the air. Inside the Dhaka Airport or Shahjalal international airport, you will feel good need more organized for everything. The dhaka Dhaka Airport or Shahjalal international airport is not so much big so it is easy to find everything. Very close to you all the security check point, immigration are located.

Dhaka airport
Istambul Airport

What do you need to enter into the Dhaka Airport or Shahjalal international airport?

The passengers can enter into the airport at the 1st floor of the airport. You have to keep your passport and flight ticket to enter if you wish to fly. recently you dont need to write and documents if you are Bangladeshi and going to abrad. Just go the airline boarding pass booth and issue your lugges and get a boarding pass. Then you are asked for the immigration check, the responsibel policeofficer will ask why are you going and other necessary queation to validate you. The final step is the last security check before the boarding room to fly. You have take off every thing like belts shoe, jacket etc.

What are the facilities at Turkish Airlines?

Inside the Turkish airline, the service was very good, and the traditional food was delicious. Turkish Airlines was on time. Inside Turkish airlines, you will get headphones and a blanket.

dhaka airport
Turkish Airlines

হযরত শাহজালাল আন্তর্জাতিক বিমানবন্দর থেকে ইস্তাম্বুলের উদ্দেশ্যে আমরা রওনা শুরু করলাম। আন্তর্জাতিক ফ্লাইট টার্কিশ এয়ারলাইন্স এ বাংলাদেশ থেকে যারা ইউরোপের বিভিন্ন দেশ এবং ইংল্যান্ডের উদ্দেশ্যে রওনা দেবে তাদের  এই ইন্টারন্যাশনাল ফ্লাইট ইস্তাম্বুল যাত্রা বিরতি করতে হয়। আমরা যখন যাত্রা করি তখন আন্তর্জাতিক একটি প্লেনে করে হযরত শাহজালাল আন্তর্জাতিক বিমানবন্দর থেকে আমরা যাত্রা শুরু করলাম। হযরত শাহজালাল আন্তর্জাতিক বিমানবন্দরে পাসপোর্ট হাতে নিয়ে প্রবেশ করতে হয় এরপরে চেকিং এর পরে বিমানবন্দরের ভিতরে বিরাট ডিসপ্লে বোর্ড ফ্লাইট এর সময়সূচি দেওয়া থাকে। যাত্রীদের টিকিটের একটি ফটোকপি অবশ্যই হাতে রাখতে হবে তবে বোর্ডিং পাস পাওয়ার আগ পর্যন্ত পাসপোর্ট এবং টিকেট ই যথেষ্ট। আমরা যথারীতি বোর্ডিং পাস পেয়ে গেলাম এবং লাগেজ আমরা ইস্যু করার পরে বিমানের জন্য অপেক্ষা করতে থাকলাম। এরপরে  ইমিগ্রেশন বার হয়ে আরও একটি সিকিউরিটি চেক সম্পন্ন করে যথারীতি বিমানের ওয়েটিং রুমে অপেক্ষা করতে থাকলাম। যথাসময়ে বিমান আসলো। বিমানে প্রবেশ করলাম ।

টার্কিশ এয়ারলাইন্স একটি অত্যাধুনিক এয়ারলাইন্স কোম্পানি তাদের পর্যাপ্ত সুযোগ সুবিধা রয়েছে ।বিমানের মধ্যে  খাবার পরিবেশন করলেন। বিমানের ভিতরে প্রবেশ করে ইংল্যান্ড মেয়েকে দেখতে পেলাম। বাংলাদেশ ইংল্যান্ডের একটি বিশ্ববিদ্যালয় পড়তে যাচ্ছে। মেঘের উপর দিয়ে আমরা চলতে থাকলাম। তুরস্কের ইস্তাম্বুল এয়ারর্পোট একটি অত্যাধুনিক এবং আমরা 10 ঘন্টা  যাত্রা শেষে ইস্তাম্বুল এয়ারর্পোট পৌছালাম। যাত্রা টি সুন্দর ছিল বিমানের ভিতরের গান শোনা মুভি দেখার জন্য একটি করে হেড ফোন এবং এয়ারকন্ডিশনের ঠান্ডা অনুভূতির জন্য কম্বল দিয়ে থাকে। ইস্তাম্বুল এয়ারর্পোট সত্যিই একটি অত্যাধুনিক এয়ারপোর্ট ।

এয়ারপোর্টে আমাদের দুই ঘন্টা যাত্রা বিরতি শেষে বিমানবন্দরের ভিতরে একটু ঘোরাঘুরি করার সুযোগ পেলাম।  বিমানবন্দরের আধুনিক প্রযুক্তিতে সমৃদ্ধ এবং বিখ্যাত পৃথিবী বিখ্যাত নায়ক আলেকজান্ডার দি গ্রেট তার একটি পূর্ণ মূর্তি ইস্তাম্বুল এয়ারপোর্টের ভিতরে স্থাপন করা রয়েছে। পৃথিবীর বিভিন্ন দেশ থেকে এয়ারপোর্টে মানুষ যাত্রা বিরতি এবং পরবর্তী ফ্লাইট এর জন্য  যাত্রা বিরতি করতে হয়। বিভিন্ন ধরনের মানসম্পন্ন প্রসাধনী সামগ্রী ও অন্যান্য জিনিসপত্র কেনাকাটা করার সুযোগ আছে সেখানে। সত্যি অসাধারণ এক্সপ্রেস এলিভেটর বয়স্ক সাধারণ যাত্রীদের জন্য লোকমোটর এবং ছোট ছোট জিপ গাড়ি গুলো  সুন্দর দেখতে।

Learn new topics from Youtube Video: 

Mass extinction Video II how did dinosaurs become extinct II পৃথিবীর ইতিহাস বিগ ব্যাং থেকে বর্তমান বিস্তারিত

Please follow and like us:
error0
fb-share-icon
Tweet 20
fb-share-icon20