Colorgeo

Classroom of Money and Wisdom for Earth Science

About Us

About US
Spread the love

|| About Us ||


My Profile: Dr. Raman Kumar Biwas

ড. রমন কুমার বিশ্বাস পবিপ্রবি বিশ্ববিদ্যালয়ের ডিজাস্টার রেজিলিয়েন্স এন্ড ইঞ্জিনিয়ারিং বিভাগের  বর্তমানে অধ্যাপক। তিনি 2014 থেকে 2019 সেপ্টেম্বর মাস পর্যন্ত জাপানের Tohoku University তে Earth Science বিভাগে MS leading to PhD  প্রোগ্রামের আওতায় MS ও PhD ডিগ্রী সফলতার সাথে সম্পন্ন করেন। উক্ত বিভাগে প্রফেসর ডঃ Kunio Kaiho ছিলেন তার PhD সুপারভাইজার। তার গবেষণার বিষয় ছিল পার্মিয়ান সময়ের গণ বিলুপ্তির কারণ ও ফলাফল অনুসন্ধান করা। তার গবেষণার টাইটেল ছিল; Terrestrial ecosystem collapse and soil erosion before the end-Permian marine extinction: Organic geochemical evidence from marine and non-marine records. তিনি 2020 সালের  ডিসেম্বর মাসে পিএইচডি ডিগ্রি সম্পন্ন করে স্ববিভাগে যোগদান করেন।

Raman Kumar Biswas
Yamaguchi, Japan

 


আমার গল্প: রমন কুমার বিশ্বাস

আমার গবেষণা প্রকাশনা


Foreign Researcher (October 2023 to October 2024)

Yamaguchi University

$

Ex Assistant Professor (Tenure-Track) (December 2022 to October 2023)

Shinshu University, Matsumoto, Nagano, Japan

&

Professor ( Study Leave) (MS and Ph.D. (Tohoku University, Japan) 

Dept. of Disaster Resilience and Engineering

Faculty of Environmental Science and Disaster Management                                                                                                       

Patuakhali Science and Technology University, Dumki,         

Patuakhali, Bangladesh-8602.


Education

Ph. D. (Oct 2016-Nov 2020) Tohoku University, Sendai, Japan.

MS in Earth Science (Oct 2014-Sep 2016) Tohoku University, Sendai, Japan.

M.Sc. in Geology & Mining (2005-2006) Rajshahi University, Bangladesh (Exam held in 2008)                   

B.Sc. in Geology & Mining (2002-2005) Rajshahi University, Bangladesh (Exam held in 2006)                                                                                      

Higher Secondary School Certificate (H.S.C) in Science Jessore Board, Bangladesh, 2000

Secondary school Certificate (S.S.C) in Science Jessore Board, Bangladesh, 1998


Research interest in Brief:

Raman Kumar Biswas

Biogeochemistry, Mass Extinction and Paleo-climate, Evolutionary Changes and Causes, Sedimentology, Marine Environmental changes, and its phenomenon. Geological Research, Paleo extinction of the earth history, GIS and Remote Sensing, Ground Water Quality. Petroleum Exploration using a biomarker analysis by GCMS/MS


Current Research on:

“Recalculation of the 2a-methyl hopanes index as a robust proxy for the stress environmental condition.


Post-Doctoral Research:

Working as an assistant professor and research fellow under Professor Dr. Yoshida Kohki at Shinshu  University during the period of 1 December to 31 March 2022.


Publications:

  1. Biswas R.K., Ghosh S., Islam A. S, Roshni F.A., and Roshnai, 2022. Assessment of Drinking Water Quality and its Effects on Health from Mongla City with Surrounding Area of Bangladesh Am. J. Pure Appl. Sci, 4(3) 47-54 pp. Published on June 10, 2022.

 

  1. Biswas R.K., SiddiquaA., Rahim M.A, Roy D.K, Ghosh S., Jame M.Y.,  2022 Farming system through the Indigenous Knowledge in Wetland Agriculture Sector in Patuakhali District, Bangladesh” J.Patuakhali Sci.Tech. Uni. (Accepted, Manuscript Number: JPSTU-2021-12-09) 25 October 2022.

 

  1. Rokonuzzaman M.H., Rahim M.A., Biswas R.K., Nur M.N.B., Siddiqua A., 2022. Climate Vulnerability Assessment and Building Community Resiliency at Kalaskati Union, Bakerganj Am. J. Pure Appl. Sci, 4(3) 41-46 pp. Published on May 7 2022.

 

  1. Khan A. H., Biswas R.K., Ansary M.A., Roy D.K., Rokonuzzaman M.K., 2022. Assessment of River Bank Erosion and Channel Shifting of Lower Padma River using Multitemporal Satellite Data and GIS Technique, Journal of the Patuakhali Science and Technology University. (Accepted, Manuscript Number: JPSTU-2021-12-09)

 

  1. Aftabuzzaman, M., Kaiho, K., Biswas, R.K., Liu, Y., Saito, R., Tian, L., Bhat, G.M. and Chen, Z.Q., 2021. End-Permian terrestrial disturbance followed by the complete plant devastation, and the vegetation proto-recovery in the earliest Triassic recorded in coastal sea sediments. Global and Planetary Change, p.103621.

 

  1. Biswas, R.K., Kaiho, K., Saito, R., Tian, L. and Shi, Z., 2020. Terrestrial ecosystem collapse and soil erosion before the end-Permian marine extinction: Organic geochemical evidence from marine and non-marine records. Global and Planetary Change, 195, p.103327.

 

  1. Kaiho K., Saito R., Oba M., Ito K., Miyaji T., Biswas R., Tian L., Sano H., Shi Z., Takahashi S., Tong J., Liang L., Oba M., Nara F.W., Tsuchiya N., Chen Z.Q., (2016) Effects of soil erosion and anoxic–euxinic ocean in the Permian–Triassic marine crisis. Heliyon 2, 137.

 

  1. Saito, R., Kaiho, K., Oba, M., Tong, J., Chen, Z.Q., Takahashi, S., Chen, J., Tian, L. and Biswas, R.K., (2016) Secular changes in environmental stresses and eukaryotes during the Early Triassic to the early Middle Triassic. Palaeogeogr. Palaeoclimatol. Palaeoecol. 451, 35-45.

 

  1. Kunio, K., ITO, , Saito., R., MIYAJI, T., OBA, M., Satoshi, T., BISWAS, R.K. 2015, Abrupt surface-water reduction accompanied with massive soil inflow during the end-Permian mass extinction Japan Geoscience meeting BPT 17-11

 

  1. Kulatunga U; Gayan W; Dilanthi A; Parvez A and Biswas K.; Disaster Risk Reduction in Bangladesh 2012, World Construction Conferences; Colombo, Srilanka; 209-220pp.

 

  1. Biswas R.K.; Shamsuzzoha M; Islam A.R.M.T; 2012. Suitability Assessment of some Groundwater samples for Irrigation of Shailakupa Upazila under Jhenaidah District, Journal of the Patuakhali Science and Technology University.

 

  1. Biswas R.K., Roy M.K. and Haque K.I. 2013. Assessment of groundwater quality for drinking purposes in some parts of Jhenaidah District, Bangladesh. International Journal of Geology, Earth and Environmental Sciences; Jaipur, India. Vol. 3 (1) pp.195-204.

 

  1. Biswas, R.K., Roy, D.K., Islam, A.R.M.T., Rahman, M.M. and Ali, M.M., 2014. Assessment of drinking water related to arsenic and salinity hazard in Patuakhali district, Bangladesh. International journal of advanced geosciences, 2(2), pp.82-85.

 

  1. Islam, A.R.M.T., Islam, M.A., Tasnuva, A., Biswas, R.K. and Jahan, K., 2014. Petro physical parameter studies for characterization of gas reservoir of Norshingdi gas field, Bangladesh. International Journal of Advanced Geosciences, 2(2), pp.53-58.

Published Book:

১। নিউটনের যত আবিষ্কার নিউটনের যত আবিষ্কার (হার্ডকভার), Dr. Raman Kumar Biswas

Newtoner Joto Abishkar

CartRokomari থেকে কিনুন > Buy Now

Cartবইফেরি থেকে কিনুন>  Buy Now

downloadমোবাইলে অ্যাপ থেকে পড়ুন > Download APPS

Direct Link

পড়ে দেখুন:

দক্ষিণ ইংল্যান্ডের একটি গ্রামে বিজ্ঞানী নিউটন ১৬৪২ সালে বড় দিনের একটি সুন্দর সকালে জন্ম গ্রহণ করেন। তার মায়ের নাম হ্যানা। নিউটনের জন্মের আগেই তার পিতা মারা যায়। যখন নিউটনের বয়স ৩ বছর তখন তার মা আরও একটি বিয়ে করে এবং নিউটন তার দাদির কাছে বড় হতে থাকে।

নিউটন এ সময় তার মাকে অনেক মিস করতো মনটা ব্যাকুল থাকতো এবং ভাবত তার মা মনে হয় আর নিউটন কে ভালবাসে না। সে খুব রাগান্বিত হত। নিউটন মাঝে মাঝে তার নতুন বাবাকে খুন করতে চাইত এবং তাদের নতুন ঘর বাড়িকে আগুন দিয়ে জ্বালিয়ে দিতে চাইত।

কিন্তু কেউই আইজাক নিউটনের এই রাগ বুঝত না।

তার এই মনের কষ্ট কেউই বুঝত না। সে সব সময় একটা কক্ষে একা একা সময় কাটাত। কারো সাথে কথা বলত না। শুধু মাত্র দু একটি শব্দ আসতো তার কক্ষ থেকে আর সেটা হল তার খেলনা হাতুড়ি আর করাত দিয়ে  কাটার শব্দ। হ্যাঁ। নিউটন বাল্যকালে হাতুড়ি করাত এসবই নিয়েই খেলা করতো। তার  মা ও দাদি এতোটাই ব্যস্ত থাকতো যে কেউই সেটা লক্ষ্য করে নি যে নিউটনের একটা ভাল দক্ষ হাত রয়েছে। সে তার হাতুর  বাটাল ও করাত দিয়ে সুন্দর করে যেকোনো ছোট আসবাসবপত্র বানিয়ে দিতে পারত। শুধু চেয়ার টেবিল ই নয় যে কোন খেলনা তৈরিতেও তার হস্ত ছিল দক্ষ।

কেউই এমনটা ভাবে নি যে এই আসবাব তৈরির মানুষটি একদিন পৃথিবীকে পরিবর্তন করে দিবে……………………

বইটি পড়তে রকমারি ডট কম থেকে কিনুন।

নিউটনের যত আবিষ্কার নিউটনের যত আবিষ্কার (হার্ডকভার), Dr. Raman Kumar Biswas 

Buy Now


২। প্রাগৈতিহাসিক দুর্যোগ ও গণবিলুপ্তির উপাখ্যান (হার্ড কভার),  ড. রমন কুমার বিশ্বাস

Pragoitihasik Durjog

রয়েল পাবলিকেশন। ISBN: ৯৭৮৯৮৪৯৭১৪৮৯৭

CartRokomari থেকে কিনুন > Buy Now

পড়ে দেখুন:

ভূমিকা:

প্রাগৈতিহাসিক ঘটনা পর্যালোচনা করলে বোঝা যায়। ৬ কোটি ৬০ লক্ষ বছর আগে বিলুপ্ত হওয়ার পূর্ব পর্যন্ত বিশাল আকৃতির ডাইনোসর গুলো পৃথিবীতে ১৬ কোটি বছর রাজত্ব করেছিল। আর এই দীর্ঘ সময় রাজত্বের পর মহা শুন্য থেকে এক বিশাল উল্কা পিণ্ড বর্তমান মেক্সিকোর চিকশুলাব নামক এক জায়গায় আছড়ে পড়ে আর এর প্রভাবে তাৎক্ষনিক ক্ষয়ক্ষতি সহ দীর্ঘ সময় ধরে পৃথিবীর তাপমাত্রা বেড়ে যায় যাকে বলে বৈশ্বিক উষ্ণতার কারণে ধীরে ধীরে ডাইনোসরদের বিলুপ্তি ঘটে।

অনেকে ধারনা করনে যে, ডাইনোসরদের বিলুপ্তি সহ ওই সময়ে গন বিলুপ্তির ঘটনায় ৭০% প্রাণীর ধ্বংস হয়। এই সময়ের গন বিলুপ্তিকে বলে ট্রিয়াসসিক-জুরাসিক ( বা KT Mass Extinction বা K-Pg) গন বিলুপ্তি। ট্রিয়াসসিক-জুরাসিক (K-Pg Mass Extinction) সময়ে ডাইনোসর বিলুপ্তির আরও আগে ৪ বার মহা বিপর্যয় ঘটেছে যেখানে পারমিয়ান- ট্রিয়াসসিক (Permian-Triassic Mass Extinction, 252.0 Ma) সময়ে ৯০% পর্যন্ত প্রাণী মারা গিয়েছিল। পরিবেশের তাপমাত্রা বৃদ্ধির জন্য এই মহা বিপর্যয় ঘটেছে বলে অনেক ভূতাত্ত্বিক গবেষক প্রমাণ দেখিয়েছেন।

সুতরাং অতীতের যত মহা দুর্যোগ তার বেশির ভাগই বৈশ্বিক উষ্ণতা বৃদ্ধির জন্য দায়ী। আধুনিক যুগেও বৈশ্বিক উষ্ণতা বৃদ্ধি, টেকনোলজির উন্নতি, ৬ষ্ঠ গন বিলুপ্তির (6th Mass Extinction) জন্য অন্যতম প্রভাবক। আর এই প্রক্রিয়া এখন চলমান। অনেক বিজ্ঞানী প্রমাণ দেখিয়েছেন, আমরা আমাদের চারিপাশে তাকালেও তার প্রমাণ পাই। যেমন কিছু প্রজাতির পাখি আমরা আর এখন দেখি না আমাদের চারিপাশে। এমনি অনেক নাম না জানা প্রাণী ইতিমধ্যেই বিলুপ্তু হয়েছে।

টেকনোলজির উন্নতির সাথে সাথে যোগাযোগ ব্যবস্থার যথেষ্ট উন্নতি হয়েছে আর এর ফলে করোনা ভাইরাস সমস্ত পৃথিবীতে মুহূর্তের মধ্যেই ছড়িয়েছে। কিন্তু এই করোনা ভাইরাস গত শতাব্দীতে এতোটা ভয়াবহ ভাবে দ্রুত ছড়ায়নি। বিশ্বায়ন নিঃসন্দেহে মানুষের জন্য অনেক সহজ করে দিয়েছে। পৃথিবী এখন সবার হাতের মুঠোয় তবে এটা ঠিক যে এই বিশ্বায়নের জন্যই প্রাণী কুলের বিপর্যয় ও সহজতর হতে পারে। আধুনিক অস্ত্র যেমন পারমানবিক অস্ত্র মুহূর্তে ধ্বংস করে দিতে পারে।

পারমানবিক অস্ত্রের আঘাত চোখে দৃশ্যমান হলে ও পরিবেশ ও জল বায়ু সম্পর্কিত দুর্যোগ দৃশ্যমান নয়, দীর্ঘ মেয়াদে বোঝা যায়। ৬ষ্ঠ গন বিলুপ্তির চলমান প্রক্রিয়ায় ভীষণভাবে প্রভাবিত হতে পারে একটি জাতি আর সেটা হল মানব জাতি। এর প্রধান কারণ হল পরিবেশর জন্য হুমকি হয় এমন কাজ করা। এই মনুষ্য সৃষ্ট দুর্যোগ থেকে মানুষ ই মানুষ কে রক্ষা করতে পারবে। সবার আগে দরকার সচেতন । মানুষ যদি এই পৃথিবী ছেড়ে অন্য কোনো গ্রহে আবাস গড়তে পারে তবেই মানুষের বিলুপ্তি হওয়া থেকে রক্ষা করা যাবে।

বিজ্ঞানী স্টিফেন হকিং তার ” Brief answer to the Big question” বইটিতে সে সমন্ধে বিস্তারিত লিখেছেন। তিনি আরো পৃথিবীর মানুষকে সতর্ক করে দিয়েছেন যে মানুষ যদি অন্য কোনো গ্রহে আবাস গড়তে না পারে তবে ৬ কোটি বছর ধরে পৃথিবী তে একদা বসবাসকারী ডাইনোসদের মত করুন পরিণতি হবে। সুদূর ভবিষ্যতে মানুষ সৃষ্ট হোক আর প্রাকৃতিক কোন কারণেই হোক মানুষকে তার প্রজন্ম কে রক্ষার জন্য অবশ্যই অন্য কোন গ্রহে আবাস গড়া প্রয়োজন তার জন্য সব থেকে উপযুক্ত গ্রহ মঙ্গল-গ্রহ ছাড়া আর কি কিছু আছে?

প্রাগৈতিহাসিক দুর্যোগ ও গণবিলুপ্তির উপাখ্যান (হার্ড কভার),  ড. রমন কুমার বিশ্বাস

Cartরকমারি থেকে কিনুন > Buy Now

Cartবইফেরি থেকে কিনুন> Buy Now

Direct Link


৩। বাংলাদেশের গণহত্যা (হার্ডকভার) by ড. রমন কুমার বিশ্বাস

Bangladeshar Gonohotta

সার সংক্ষেপঃ

পাকিস্তানি স্বৈরাচার সরকার কিভাবে বাংলাদেশের মানুষের উপর বর্বর হত্যাকাণ্ড ঘটিয়েছিল তার বিশদ বিবরণ বইটিতে তুলে ধরা হয়েছে।

Cartরকমারি থেকে কিনুন> Buy Now

Cartবইফেরি থেকে কিনুন> Buy Now

Direct Link


International Conference attended:

  • Conference of Japan Geosciences Meeting on 06 May, 2017.

Paper Presented; Biswas, R.K, Saito, R., Kaiho, and., Zhiqiang Shi, “Land ecosystem collapse followed by marine environmental stress spanning the Permian-Triassic mass extinction” Journal of Geochim. Cosmochim. Acta.

  • IGCP 630 Meeting in Japan, 2017 (Permian-Triassic Climatic & Environmental Extremes and Biotic Response) Sendai, Japan. June 14-20, 2017

Peper Presented; Land ecosystem collapse followed by marine environmental stress spanning the Permian-Triassic mass extinction”

  • International meeting of the Paleontological Society of Japan at Tohoku University held on 22 June 2018 to 24 June 2018. Paper presented: Biswas, R.K, Saito, R., Kaiho, and., Zhiqiang Shi “Terrestrial collapse spanning the end-Permian mass extinction”
  • Participated and Certified for the Joint Staff and International Stakeholder Training at the BECK Project; a Collaborative work among Russia, Srilanka, and Bangladesh on 30 June 2020 (Virtual Training).

Awards/Certificates:

  • A certificate in Data Acquisition, Preprocessing, and Modelling using the PCRaster Phyton Framework Module 14, 19 ‐ 30 September 2022 at the IHE Delft Institute for Water Education, The Netherlands.
  • A certificate of completion on Basic ArcGIS Training for Beginners and Professionals during the Period of 1st September to 1st December 2021 by the ESDM Club, PSTU.
  • A certificate on Basic ArcGIS Training for Beginners and Professionals during the Period of 05 July to 02 August 2021 by the ESDM Club, PSTU.
  • MEXT Scholarship for the MS Leading to the Ph.D. program at Tohoku University from 30 September 2014 to 1 October 2019.
  • A Certificate training course on Disaster management and monitoring using integrated space technology(RS-GIS-GNSS-GTV&V) by Bangladesh Space Research and Remote Sensing Organization(SPARRSO). (25 Sep-05 2011).
  • A certificate from Graduate Training Institute (GTI) Maymonshing, Bangladesh on “9th Foundation Training for University Teachers” (12 May-10 June 2013).
  • A certificate from the University of Sal ford, Manchester, UK for participating, data analysis, and conducting a presentation on Earthquake scenario in Bangladesh by INSPIRE Scheme CEREBELLA Research project funded by British Council from 26 Feb-05 Mar. 2012)
  • Academic Gold Medal from Rajshahi University for obtaining 1st Class in B.Sc in Geology and Mining.
  • Musical & Cultural Competition 2007, Shaheed Suhrawardi Hall, Rajshahi University.
  • Incentive trip in Manila, Philippines for 7 days in 2011.by Novartis (Bangladesh) Limited.
  • Incentive trip in India for 5 days in 2010. By Novartis (Bangladesh) Limited

Teaching Experience (Bangladesh):

From 06 March 2011 –till date  in the Dept. of Disaster Resilience and Engineering

Faculty of Disaster Management,  Patuakhali Science and Technology University,

Dumki, Patuakhali, Bangladesh-8602.


Teaching Experience (Japan):

Working as an assistant professor and research fellow under Professor Dr. Yoshida

Kohki at Shinshu University during the period of 1 December to 31 March 2022.


MS and Intern Thesis Supervision:


Currently Four (4) MS students and three (3) Undergraduate students.


Courses conducted by me: 

Case Studies of International Projects on Disaster Resilience, Credit Hours 2

Sustainable Water Resource Management Credit Hours 2

Earthquake Engineering and Geo-Hazard Studies, Credit Hours 2

Disaster in Mining Exploration and Management, Credit Hours 2

Applied Hydrology and Water Engineering, Credit Hours 2

Project Management, Credit Hours 2

Research Methodology, Credit Hours 2

Disaster Risk Reduction: Principle and Practices, Credit Hours 2

Introduction to Hazard Risk and Disaster, Credit hour: 2

Indigenous Knowledge for Disaster Management, Credit hour: 2

Fundamentals of Hydrology, (Theory and Practical), Credit hour: (2+1)

Introduction to Earth Science Credit hour: 2

Earthquake Management and Engineering (Theory and Practical), Credit hour: (2+1)

Disaster Risk Management in Business Sector, Credit Hour: 2

Disaster Risk Management in Tourism Sector Credit Hours: 2

Fundamentals of Geophysics, CR 2

Oceanography, CR 2

Remote Sensing; CR 2

Presentation and argumentation skill CR 1


Administrative Experience:

Assistant Provost, Sher-E-Bangla Hall-2, Patuakhali Science and Technology University. From 01 Aug. 2012 to 31 July 2014


Implementation of Bangladesh Govt. Project:

  1. “Feasibility study to construct the Flood shelter in the River erosion and flood-prone area of Bangladesh” funded by the Ministry of Disaster Management and Relief (MoDMR) organized by the Department of Disaster Management (DDM) of the Govt. of Bangladesh from 03 March 2022 to 03 July 2022.

 

  1. “Feasibility study to construct the cyclone shelter in the coastal and cyclone prone area of Bangladesh” funded by the Ministry of Disaster Management and Relief (MoDMR) organized by the Department of Disaster Management (DDM) of the Govt. of Bangladesh. 03 March 2022 to 03 July 2022    

Undergraduate Reports

 Title: Geological field report on the Sitakund anticline, Chittagong District, Bangladesh.


Training:

  • Training on Data Acquisition, Preprocessing, and Modelling using the PCRaster Phyton Framework Module 14, 19 ‐ 30 September 2022 at the IHE Delft Institute for Water Education, The Netherlands.
  • A certificate of participation in virtual joint staff and stakeholders training events of the projects `Integrated education with consumer behavior related to energy efficiency and climate change at the universities of Russia, Sri Lanka, and Bangladesh (BECK) at Vilnius Gediminas Technical University on 30 June 2020, Vilnius, Lithuania.
  • A certificate giving training on Outcome Based Curriculum and Education by Institutional Quality Assurance Cell (IQAC) of Patuakhali Science and Technology University (PSTU), Dumki, Patuakhali, Bangladesh-8602 (10 June-17 June 2021), 6 days.
  • A training course on Disaster management and monitoring using integrated space technology(RS-GIS-GNSS-GTV&V) by Bangladesh Space Research and Remote Sensing Organization(SPARRSO). (25 Sep-05 Oct. 2011).
  • A training from Graduate Training Institute (GTI) Maymenshing, Bangladesh on “9th foundation Training for University Teachers” (12 May-10 June 2013).

Skills:

  • Able to drive a Car and Motorbike. (Japanese Driving License)
  • Energetic and capable to adopt in any type of environment.
  • Ability to work independently as a member of any team.
  • Can work under pressure and enjoy working to meet the challenge.
  • Singer and Plays Musical Instruments

Computer literacy:

  • Python Programming for hydrological analysis
  • QGIS and its application on the hydrological catchment area delineation.
  • Data Analysis using Agilent Mass Hunter Software for the GCMSMS (Gas Chromatography and Mass Spectrometry)
  • A certificate course has been completed on Visual Basic Programs at the organization of PN Technical Institute (PNTTI) Sapura, Rajshahi.
  • Python Programming Language and Data Science
  • I have completed two courses on Remote Sensing & GIS from the Department of Geology & Mining, University of Rajshahi.
  • Video Editing and audio editing with Audacity, Adobe Illustrator, Photoshop, Kaleida Graph, Camptasia9, and VideoScribe video editing.
  • Skilled in Shopify e-commerce Platform, for online store developments.
  • Skilled on the Fiverr digital marketplace as a freelancer
  • WordPress front end and blog post
  • Blogger Theme and front-end developments, theme customized.
  • Highly skilled in internet browsing.

Language Proficiency:

  • Strong writing and verbal communication ability in Bangla
  • Strong writing and verbal communication ability in English.
  • Good at Japanese Speaking

Hobby:

  • Reading Books and newspapers, Watching documentaries and historical movies, Journeys, Music, and Watching Natural Beauty.

About US

Contact:

rkb07_jh@yahoo.com